مدافعان حرم (پروانه های شهر دمشق)

در این وبلاگ شهدای مدافع حرم حضرت زینب (س) معرفی می شوند.

مدافعان حرم (پروانه های شهر دمشق)

در این وبلاگ شهدای مدافع حرم حضرت زینب (س) معرفی می شوند.

در این وبلاگ سعی می شود با معرفی شهدای مدافع حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س)، گوشه ای از رشادت های این غیور مردان به تصویر کشیده شود.

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

معرفی شهید محمد حسن قاسمی

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۱۷ ب.ظ

۲۷ سال پیش در نیمه رمضان سال ۶۹ هجری شمسی در روز میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام به دنیا اومد به همین منظور نامش را محمدحسن گذاشتند. 

۲۶ سال بعد، پیکر تیر باران شده‌اش در ماه صفر سال ۹۵، مصادف با تاریخ صحیح شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و در تاسی به همان مولا، در جبهه‌ی مقاومت، تفحص شد‌.

در حدود یک ماه قبل نیز، شجره‌نامه‌ای صحیح از خاندان مادرش به دست آمد که ثابت می‌کرد پدر بزرگ مادریش آقای" محمد صدری ارحامی" با هفت واسطه‌ی نسلی به خاندان صدر در عراق می‌رسند و از نسل امام حسن مجتبی علیه‌السلام هستند.

البته علاقه خاص محمدحسن به امام حسن مجتبی بماند و اینکه در مسجدی با نام امام حسن مجتبی(ع) فعالیت می‌کرد و دوستان مسجدیش بعد از شهادت او، با پروفایل عکس او گروهی را در تلگرام راه انداختند با نام امام حسنی‌ها، جای هیچ گونه حرف و سخنی باقی نمی‌گذارد، جز اینکه این شهید والامقام، میزبان امروز سفره رمضان در سی روز سی شهید باشد.

این شهید افلاکی، فروردین ۶۹، وقتی محمد حسن چشم‌هایش را رو به این دنیای پرماجرا گشود، پدر و مادرش شاید هرگز فکر نمی‌کردند پسر دسته‌گلشان آمده، تا در شامگاه دهم مرداد ۹۵ جان خود را وقتی تنها ۲۶ سال و چند ماه دارد در دفاع از حریم اهل بیت تقدیم کند. 

دو تا از پسر عموهایش به نام‌های بهمن و اسماعیل قاسمی و دو پسر دایی پدرش، حسن و حسین قاسمی و دو تا از پسر خاله‌هایش، احمد کمال و محسن سراج زاده هم در جنگ تحمیلی شهید شده بودند.

مادرش اهل اصفهان و از خانواده‌های متدیّن و معروف اصفهان است‌.

پدر، منصور قاسمی، اهل اشکفتک و ساکن شهرکرد، از مبارزان قبل از انقلاب و بازنشسته اداره کل آموزش و پرورش و در حال حاضر مسئول موسسه فرهنگی قرآن و عترت علویون اشکفتک است. پدر از همان ابتدا مراقبت زیادی در تربیت فرزندش داشت، به همین خاطر بزرگترین دوست و هم بازی دوران کودکی محمدحسن بود. محمدحسن دوران دبستان را در مدرسه بهار آزادی شهرکرد و مقاطع راهنمائی و دبیرستان را در مدرسه شاهد همان شهر گذراند. در بسیج و انجمن اسلامی مدرسه هم فعال بود.

از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در رشته کارشناسی هوشبری اتاق عمل با رتبه بالا فارغ التحصیل شد.🎓🗞

 از فعالان بسیج دانشگاه بود، به همراه چند تن از دوستانش یک مجله علمی هم منتشر می‌کردند و با همکلاسی‌هایش وبلاگی فرهنگی🖥 با عنوان "هوشبری ۸۸ کلاسی برای همیشه" را نیز راه انداخته بودند؛ که از مطالب این وبلاگ می‌توان فهمید که از همان دوران دانشجویی سودای رفتن به سوریه را در سر داشته است.

همه فن حریف بود.

در بسیج محله فعال بود. معمولاً برای نماز مغرب و عشاء به مسجد امام‌حسن مجتبی(علیه السلام) می‌رفت. هیئتی هم بود و از اعضای پای کار هیئت یا زهرا(سلام الله علیها) شهرکرد بود. دوره‌های بسیاری را در فنون نظامی دیده بود. از زمانی که هشت نه سال داشت عضو پایگاه بسیج محله شد و در پایگاه بسیج، هنرهای رزمی، شنا و اسلحه شناسی را به خوبی فرا گرفت. بیست ساله بود که غریق نجات استخر شهدای معلم شد و در رشته غواصی فعالیت می‌کرد. در پانزده سالگی قهرمان کاراته بود، در صخره نوردی و کوه نوردی و یخ نوردی هم مهارت داشت و هفته‌ای یکی دو مرتبه همراه دوستانش به کوهنوردی می‌رفت. عضو گردان عاشورا و مسئول نیروی انسانی پایگاه بسیج مسجد امام حسن علیه السلام بود. سوار کاری با اسب را هم به خوبی فرا گرفته بود. همچنین گواهینامه رانندگی آمبولانس نیز داشت.🚑 از هر فرصتی برای فرا گرفتن مهارت و دانشی نو استفاده می‌کرد. از بی‌کاری بیزار بود. در مورد رایانه استاد بود. از همه‌ی مسائل سخت افزاری و نرم افزاری سردرمی‌آورد. به راحتی می‌توانست قطعات یک سیستم با کیفیت را انتخاب کند و بخرد و سیستمی آماده با نصب همه‌ی نرم افزارهای مورد نیاز را تحویل بدهد. اگر سیستمی مشکلی پیدا می‌کرد عیب یابی و تعمیرش می‌کرد. در دوران دبیرستان مدتی در مغازه‌ی خدمات کامپیوتر یکی ازدوستانش کار می‌کرد البته در فرصت های فراغت. در دوران تحصیل، در دانشگاه نیز بسیار فعال و پویا بود. رشته‌ی تحصیلی‌اش تکنسین هوشبری اتاق عمل بود ولی در بیمارستان از آموختن هیچ چیزی فرو گذار نمی‌کرد این را ما وقتی متوجه شدیم که در سوریه به فاصله‌ی یکی دو هفته از رفتنش به سوریه به عنوان مسئول بیمارستان انتخاب شد. همرزمانش می‌گفتند او وقتی بیمارستانی را تحویل می‌گرفت صفر تا صد کارها را یک تنه راه اندازی می‌کرد و تحویل پرسنل می داد. فرقی نمی‌کرد بخش رادیولوژی باشد یا آزمایشگاه یا اتاق عمل یا ... .قاعده و قانون هر کدام را به خوبی می‌دانست و معتقد به کار، بر مبنای آخرین دانش وفناوری روز بود. چون زبان انگلیسی را خوب می‌فهمید مطالب لازم را از به روزترین منابع تخصصی‌اش می‌دید و اجرا می‌کرد. یکی از پزشکانی که مسئول تشکیلات پزشکی ایران در سوریه هستند بعد از شهادتش به ما گفتند: مانیروی بسیار ارزشمندی را از دست دادیم. ما برای محمدحسن برنامه‌ها داشتیم. می‌خواستیم در آینده او را به عنوان مسئول کل‌تشکیلات پزشکی ایران در سوریه قرار دهیم. چون این قابلیت را داشت.

دوره امداد و نجات جاده‌ای را نیز دیده بود و همیشه در صندوق عقب ماشین ‌اش جعبه‌ امداد و نجات جاده‌ای همراه داشت.

اهل شعر و ادبیات هم بود. حالا ما متوجه شده‌ایم دفتری داشته که اشعار و نوشته‌هایش را در آن می‌نوشته. اهل کتمان بود و نمی‌خواست مطرح شود. توی هیئت اگر خانواده‌اش هم حضور داشتند اجازه نمی‌داد متوجه حالات و عزاداری او شوند. خانواده‌اش خیلی چیزها را بعدها در مورد او متوجه شده‌اند.

می‌گفتند خیلی از پدر و مادرها که ما اصلا آنها را نمی‌شناسیم حالا می‌گویند پسر ما داشت از دست می‌رفت. محمدحسن آمد با او رفیق شد و نجاتش داد و او را اهل مسجد کرد. 

متشرّع بود. از چند سال قبل از تکلیف شدن روزه‌اش را کامل می‌گرفت. نسبت به وجوهات مذهبی حساس بود. سال خمسی داشت و سر سال، خمسش را رد می‌کرد. اگر کسی غیبت می‌کرد به او متذکر می‌شد. اهل تفکر بود و از تفکر چیزها آموخت و از آن لذت می‌برد. خیلی با ادب بود. به شوخی هم حرف هزل و بیهوده و زشت نمی‌زد. به دوستانش خیلی وفادار بود. هر وقت از سوریه می‌آمد حتما با دوستانش یک برنامه تفریحی کوهنوردی می‌گذاشت. قناعت پیشه بود. اهل بریز و بپاش نبود و در شرایط سخت می‌توانست زندگی کند. دروغ از او  شنیده نمی‌شد. شب را خیلی دوست داشت. اگر مسافرت می‌خواست برود شب را برای حرکت انتخاب می‌کرد. اهل زیارت بود. بیش از بیست بار به زیارت امام رضا علیه السلام رفته بود. و چندین بار کربلا رفته بود. گاهی خانواده را هم به زیارت قم و جمکران و شاه عبدالعظیم می‌برد. خیلی عاشق امام حسین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام الله‌علیها بود. عاشق مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی بود و هرموقع ایشان سخنرانی می‌کردند فرمایشاتشان را پیگیری می‌کرد.

بسیار مهربان شوخ طبع و باصفا بود. هرکس با او معاشرت می‌کرد، از بودن با او لذت می‌برد. در عین تدین اصلا مقدس مآب نبود. به ظاهرش می‌رسید و تیپ امروزی داشت. به همه احترام می‌گذاشت و برای خدمت به همه آماده بود.

اگر می‌دید کاری برای کسی از دستش برمی‌آید خودش به او پیشنهاد می‌داد که می‌خواهی فلان کار را برایت انجام دهم؟ همین اخلاق، مهر او را در دل اطرافیان می‌انداخت. بسیار شجاع و غیرتی بود. گلزار شهدا زیاد می‌رفت. بیشتر شب‌ها تپه نور الشهدا می‌رفت. سوریه هم که بود می‌گفتند مزار شهدای آنجا را زیاد می‌رفته است. کلا پاتوقش آنجا بود.

مرد عمل بود و فقط حرف نمی‌زد.

می‌گفت امام حسین(ع) فقط سینه زن نمی‌خواهد، کسی را می‌‌خواهد که در دنیای امروز اگر نیاز شد اسلحه دست بگیرد و برود از او دفاع کند. این حرفی را که می‌زد خودش هم پایش می‌ایستاد و درستش را انجام می‌داد و به همه نشان می‌داد که چه‌طور باید آن کار را درست انجام داد. در فتنه ۸۸ وقتی تشخیص داد که الان وظیفه چیست رفت تهران و به وظیفه‌اش عمل کرد.  در زمینه تحلیل سیاسی وارد بود. تحلیل درستی از مسائل منطقه داشت و می‌دانست این هجمه‌ها در اصل برای ضربه زدن به کانون مقاومت یعنی ایران اسلامی است .تمام سخنرانی‌های مقام‌معظم رهبری حفظه الله تعالی را به دقت گوش می‌داد و آنجا که می دید وظیفه‌ای از آن صحبت‌ها متوجه اوست می‌رفت و انجام می‌داد. بسیار دلخور بود از کسانی که خیلی دم از مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی می‌زنند ولی در عمل کار خودشان را می‌کنند.

حدود نه ماه از دوران سربازیش می‌گذشت که در بیمارستان بقیه‌الله تهران پذیرفته شد و در بدو ورود به جای آموزش نظامی پاسداری مخصوص پرسنل بیمارستان، دوره تکاوری ویژه یگان صابرین که برای اعزام به سوریه آماده می‌شوند را طی کرد. پس از آموزش‌های نظامی مشغول به کار شد. یکی از دوستانش می‌گفت من مسئول تقسیم شیفت‌ها بودم. وقتی تازه آمده بود، قبل از گرفتن اولین شیفت کاریش، سراغ اتاقی را می‌گرفت که برای سوریه ثبت نام می‌کردند. به او گفتم لااقل بگذار یک ساعت برای من شیفت بروی بعد سراغ سوریه را بگیر. می‌گفت: "من اصلا برای این آمده‌ام اینجا که بروم سوریه". اول رفت برای سوریه ثبت نام کرد، بعد اولین شیفت کاریش را گرفت.

شهید محمد حسن قاسمی مدافع حرم جامعه پزشکی




  • خادم اهل بیت (ع)

نظرات  (۱۹)

همه دوستام و حتی خانواده وقتی عکس این شهید بزرگوار رو میبینن با من اشتباه میگیرن تو مهارت ها که شبیح هم هستیم خدا کنه تو معرفت و ادب هم شبیح این بزرگوار بشیم و آخر عاقبتمون هم مثل این بزرگوار به شهادت ختم بشه
پاسخ:
ان شااله ... عاقبت هممون ختم به شهادت بشه
#عشق
عالی
  • هم اتاقی
  • سلام
    به خدا قسم که هر چه از ایشان بیان شده همه درسته
    حتی تاجایی که بیشتر شب ها برای حلبی نشین های اطراف تهران (فقرا)غذا می بردن و  هر موقع می رفت یکی از دوستان را باخود می برد که من هم یک شب قسمتم شد 
    ایشان حقیقتا مردی آسمانی بود
    پاسخ:
    بله شهدا تماما مراقب اعمالشون بودن و راهی رو رفتن که سفارش اسلام و اهل بیت بود.
    سلام داداش موندم چی کار کنم دستی برسون روزت مبارک جوون علی اکبر علیه السلام پسند.
    یاعلی
    سلام
    شهیدقاسمی عضو کانون قران دانشگاه علوم پزشکی شهرکردهم بود وبسیار انسان پرتلاش بود.تنهاخاطره ای که من ازایشون دارم این بودکه ایشون میخواستن فردموفق وخادم کشورشوند.ازخدای مهربون میخوام کمکم کنه تاراه این شهیدبزرگوارراهم من بتونم ادامه بدم.
    گاهی اوقات باخودم میگم یعنی میشه منم بتونم مثل ایشون بشم
    پاسخ:
    ان شاالله که خداوند این شهید عزیز و شهدای دیگر رو با مولایشان آقا امام حسین علیه السلام محشور بفرمایند و مارا ادامه دهنده راه شهدا که همان راه انبیاو اولیای خداست قرار بدهند.

    هم دانشگاهی دوست دارم بامعرفت 

    سلام من با محمد حسن 9ماه زندگی کردم.هرچه کار سخت و سنگین بود او برای انجامش پافشاری میکرد.

    ای کاش آن زمان بیشتراورامیشناختم.

    محمدحسن رفاقتمون  یادت نره ماروهم شفاعت کن 

     

    من یه شب خواب شهید رو دیدم در حالیکه قبلا هیچ اسمی از این شهید نشنیده بودم واین خیلی برام جالب بود.انشاءالله که واسطه بشه برام وبهم کمک کنه

    سلام.منم یک مادر هستم پسرم پزشک هست و اگر محمد حسن عزیز بود الان هم سن پسر من بود همه به من تبریک میگویند انگار که من فتح دنیا و اخرت را کردم اما نمی دانند که من ارزوی پسری مثل محمد حسن را دارم من افتخارم تمام مدافعان حرم هست کاش میتوانستم داد بزنم افتخار مدرک دنیایی نیست حالا اقا محمد حسن عزیز میشه دست پسر من را بگیری و راهنمایی اش کنی تا مثل تو عاقبت بخیر بشه تا قیام قیامت من ممنونت هستم

    با دیدن مستند حسن بابا بسیار متاثر شدم من کجا وهم سن وسالهای من کجا بسیار در فراق شما اشک ریختم در خاطرم نقش خواهی بست همچون حاج قاسم عزیز انشا ا...شما هم توجهی به من داشته باشید

    افسوس جوانان خوب مملکت از کنار ما میروند وخوش به حال انها که چنین مردانه نقش زندگی خود را رقم میزنند

    سلام من با دیدن مستند حسن بابا متاثر شدم خیلی دوست دارم مثل شما حاج قاسم شهید بشم شهید محمد حسن قاسمی شفاعت منو پیش خدا بکن

    سلام برادر عزیزم شماعاقبت بخیرشدی ومن گرفتاردر چنگال دنیاوغرق درگناهم،یه روزی گفتی دعاکن من مثل شماباشم حالامن میگم برادرم دعاکن منم مثل شماعاقبت بخیر بشم،میدونم پیش حضرت زهراییدبه بی بی بگید دست بنده حقیررابگیره وراه رانشونش بده،محمدحسن جان بخداکمترازبرادر دوستت نداشتم، میدیدمت وقربون صدقت میرفتم ازبس خوب وچشم پاک بودی براخواهر حقیرت دعاکن،محمدحسن میدونم که میدونی زندگی روی خوشش رابهم نشون ندادنزار انرژیم بیهوده هدر بره،نزاربیشترازاین غرق گناه بشم ،نزار بیشترازاین ناامیدبشم،هرشب به یادت صلوات میفرستم دستم رابگیر به قولی ای که مراخوانده ای راه نشانم بده،،،،کار  گاه وبیگاهم  شده خوندن زندگینامه ووبلاگت پس خواهرت را دریاب براردم.

    سلام این شهید از دوستان دایی من بود و همسایه ما هم بود من ایشون را نمی‌شناختم ولی طوری که مادربزرگ و اقوامم تعریف کردند اخلاق بسیار خوبی داشت

     

  • دانشجوی پرستاری 99
  • سلام.برای کنفرانس یکی از درسای دانشگاهم باید کتابی به دلخواه خودم انتخاب میکردم .داشتم در رابطه با درسم دنبال کتاب میگشتم که با کتاب دلم پرواز میخواهد آشنا شدم. یکی از علت هایی که باعث شد این کتاب رو برای کنفرانسم انتخاب کنم شغل این شهید بزرگوار بود .اما بعد از خوندن شیفته مرام و انسانیت ایشون شدم .بهم ثابت شد انسان ها در سخت ترین شرایط میتونن بهترین باشن .ایشون به بهترین شکل ممکن از استعداد ها و توانایی ها و سرمایه ایی که خداوند بهشون داده بود استفاده کرد . خداوند رحمتشون کنه . کاش روزی برسه که ما نه فقط بخاطر کنفرانس درسی بلکه بخاطر یاد گرفتن انسانیت سراغ دونستن درمورد شهیدانمون بر یم و از این بزرگواران درس بگیریم.آقای قاسمی از خداوند بخواید تمام مدافعان سلامت را زیر پرچم امام زمان حفظ کند و توفیق دهد تا ما هم مانند شما راه و رسم جانفشانی را بیاموزیم و رستگار به سویش بازگردیم.

    کمکم کن حسن بابا

    آرزوم اینه خواب یه شهید ببینم 🕊💫

  • زهرا قاسمی
  • سلام بر شهید عزیز محمد حسن 

    هیچ تصویری به جز تصویر کودکیت به خاطر ندارم چون خیلی سال بود که از شهرکرد رفته و  اصلا ندیده بودمت ولی به خاطر داشتن پسر عموی با شرفی مثل تو مفتخر هستم . مطالب را که خواندم فهمیدم  چقدر مهربان بودی دقیقا شبیه پدرم.  شبیه عمویی که زود رفت و هیچوقت تو را ندید . محمد حسن جان سلام مرا به برادران شهیدم بهمن و اسماعیل برسان.  توی بهشت حواست به پدرم باشد . گاهی برایش یک قلیان چاق کن ......

  • یا فاطمه زهرا(س)
  • حسن بابا...

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">